Co nam przyniesie Nowy Rok Szkolny 2025/2026?
To pytanie, które z pewnością zadaje sobie większość dyrektorów, nauczycieli i specjalistów w szkołach, przedszkolach i placówkach. Jakie wyzwania przed nami? Z czym przyjdzie nam się mierzyć?
Analizując podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa, będąc pedagogiem i trenerem zajmującym się szeroko rozumianą pomocą psychologiczno-pedagogiczną, zwracam uwagę szczególnie na obszary związane z zapobieganiem przemocy rówieśniczej, dbaniem o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych. Bardzo mnie cieszy zwrócenie również uwagi na wartość oceniania kształtującego i korzystania z metod aktywizujących podczas lekcji, nowoczesnych technologii i zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej, co mocno wspomaga pracę z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych podczas lekcji. Trudno mi również nie wspomnieć o rozwijaniu umiejętności matematycznych nie tylko na lekcjach matematyki - królowa nauk naprawdę jest z nami każdego dnia i korzystamy z umiejętności matematycznych niemal podczas wszystkich codziennych czynności. Ważnym celem byłoby zatem zaprzyjaźnienie dzieci z matematyką, by zminimalizować wysoki dziś odsetek dzieci, które przejawiają ogromne trudności w nauce matematyki i często ich skutkiem są zaburzenia emocjonalno-motywacyjne. Przyglądając się zatem wyznaczonym priorytetom jestem pełna nadziei, że uda nam się wspólnymi siłami wspomagać naszych uczniów w ich największych trudnościach.
W kontekście nadchodzących zmian prawnych wyczekuję ukazania się aktów prawnych regulujących wdrożenie oceny funkcjonalnej do przedszkoli, szkół i placówek i wynikających z nich nowych zasad organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Założenia są słuszne i dające na dużą nadzieję, by organizacja wsparcia opierała się na analizie funkcjonowania ucznia przeprowadzonej w jego środowisku i bez zwłoki czekania na opinie i orzeczenia - mogła nastąpić bezzwłocznie, trafiając w potrzeby ucznia. Dziś nieraz jest ona zbyt późna, uzależniona od diagnoz specjalistycznych i wydawanych dla ucznia dokumentów w poradni psychologiczno-pedagogicznej. I tu nawiązuję do kolejnych zmian, a mianowicie do projektu rozporządzenia ws. orzeczeń oraz opinii wydawanych w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, który trafił do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych. Będąc pracownikiem poradni, a wcześniej wieloletnim dyrektorem, wyrażam wiele obaw względem proponowanych zmian, które w istotny sposób mogą zaburzyć organizację pracy już dziś mocno przeciążonego zespołu orzekającego i sekretariatu poradni, a tym samym wydanie dokumentów w ustawowym terminie. Przesyłając swoje wątpliwości do ministerstwa czekamy zatem na ostateczny kształt rozporządzenia, by móc przygotować się na wdrożenie zmian. Co jeszcze przed nami nowego? Czas pokaże.
A tymczasem staram się na bieżąco być wsparciem dla placówek, rodziców i uczniów, zarówno poprzez przeprowadzenie rzetelnej diagnozy w poradni potrzeb i możliwości ucznia, przygotowywania treści opinii i orzeczeń umożliwiających organizację pomocy, jak i udzielania tej pomocy rodzicom, nauczycielom, specjalistom i placówkom. Planując z kolei nowy rok szkolny w swojej formie Coaching Mentoring Szkolenia - przygotowałam ramówkę oferty szkoleń dla rad pedagogicznych. Wierzę, że dzięki prowadzonym przeze mnie szkoleniom macie Państwo poczucie, że nie jesteście sami, że możecie w ten sposób nabywać i rozwijać swoje kompetencje w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci, młodzieży i ich rodziców.
ZAPRASZAM ZATEM DO ZAPOZNANIA SIĘ Z OFERTĄ SZKOLEŃ.
Zachęcam do kontaktu i być może do zobaczenia na sali szkoleniowej :-)
Sabina Müller
Dyplomowany Coach, Trener, Pedagog
Coaching Mentoring Szkolenia.
Sabina Müller
Sabina Müller
📞 607926524