W CEKUŚ Centrum Kultury Śląskiej w Nakle Śląskim w dniu 29 kwietnia 2025 r. odbyła się konferencja „Zrozumieć Autyzm” organizowana przez Powiatową Społeczną Radę ds. Osób Niepełnosprawnych oraz Stowarzyszenie Na Rzecz Dzieci z Zespołem Aspergera "Auxilium". Miałam tę przyjemność być jej częścią, przybliżając bardzo ważny aspekt diagnozy dziewczyn ze spektrum autyzmu. Specyfika funkcjonowania dziewczyn ze spektrum na tyle różni się od chłopców, że w sposób znaczący utrudnia to lub znacznie opóźnia postawienie diagnozy.
Co zatem je wyróżnia w szczególności?
👉MASKOWANIE
- dziewczynki w spektrum autyzmu uczą się tego bardzo wcześnie i często już w nastoletnim wieku są mistrzyniami kamuflażu,
- ukrywają bardzo wiele swoich cech, szczególnie dotyczących niezrozumienia niuansów sytuacji społecznych czy swoich zmagań w zakresie zaburzeń sensorycznych,
- pozwala to im na radzenie sobie w grupie, jednak niesie za sobą ogromne koszty psychiczne i znacznie utrudnia uzyskanie właściwej diagnozy
Przykłady:
problemy z utrzymywaniem modalnego kontaktu wzrokowego
- dziewczyny świetnie się uczą, udają, że patrzą w oczy, a raczej patrzą na czoło, nos, w okolicy oczu, lub borykają się z natarczywym wpatrywaniem się w kogoś,
problemy z rozumieniem komunikatów
- wykazują większą niż chłopcy umiejętność naśladowania dźwięków, tekstów: ale nie często oznacza to, że rozumieją o czym się mówi,
problemy w komunikacji
- czasem dziewczyny w spektrum dostosowują się do osoby, z którą rozmawiają, do tego stopnia, że naśladują jej wyraz twarzy, gesty, odzwierciedlają nastrój i emocje; autystyczne dziewczęta bardzo często uczą się społecznych zachowań również z książek i filmów.
👉KOMPENSACJA I ADAPTACJA SPOŁECZNA
- unikanie codziennych wymagań, często traktowanych przez otoczenie jako zwykłe, wręcz banalne czynności,
- unikają konfliktów, a w sytuacjach społecznych skłonne są do przepraszania i łagodzenia nieporozumień, nawet jeśli nie odzwierciedla to ich prawdziwej emocjonalnej reakcji,
- zapamiętują schematy rozmów,
- dostosowanie się do norm społecznych, korzystanie z wyuczonych zasad.
👉STEREOTYPIE ZACHOWANIA
- dziewczęta mają mniej ograniczonych oraz stereotypowych zachowań w porównaniu z chłopcami,
- ich szczególne i czasami intensywne zainteresowania nie są postrzegane, zarówno w kontekście kulturowym, społecznym, jak i rozwojowym, jako tradycyjnie powiązane z ASD,
- szczególnym obszarem ich zainteresowań są takie dziedziny, jak literatura, sztuka, języki, zachowania u ludzi lub zwierząt, psychologia, pedagogika, logopedia, medycyna, moda, kosmetyki, teatr, taniec itp.
👉TOŻSZAMOŚĆ PŁCIOWA I ORIENTACJA SEKSUALNA
- kobiety z ASD wykazują większą różnorodność pod względem orientacji seksualnej w porównaniu i do neurotypowych osób i do mężczyzn w spektrum autyzmu,
- wśród kobiet i osób z oznaczonych przy urodzeniu płcią żeńską w spektrum autyzmu 76,3% identyfikuje się jako nieheteroseksualne (badania 2016 r.)
Jaka jest zatem dziś sytuacja dziewczyn/kobiet ze spektrum autyzmu?
- nie są diagnozowane,
- otrzymują błędną diagnozę,
- otrzymują diagnozę w późniejszym wieku.
Co jest tego główną przyczyną?
Skutki braku lub błędnej diagnozy:
- pogorszenie samopoczucia, zdrowia psychicznego,
- trudności w edukacji,
- problemy z zatrudnieniem i osiągnięciem niezależności.
Rekomendowane strategie wsparcia:
- Poszerzanie wiedzy na temat funkcjonowania dziewczyn ze spektrum.
- Obserwacja subtelnych objawów.
- Analiza relacji społecznych.
- Identyfikowanie stereotypowych zachowań.
- Obserwacja radzenia sobie z emocjami.
- Otwartość na informacje o funkcjonowaniu w domu.
- Współpraca z rodzicami w zakresie podjęcia działań diagnostycznych.
- Wsparcie psychologiczne w szkole.
Zestaw pytań pomocniczych dla rodzica/nauczyciela:
- Komunikacja
- Czy dziecko patrzy w oczy, ale czy to wygląda naturalnie, czy trochę "wymuszenie"?
- Czy mimika twarzy (uśmiechy, reakcje) pasuje do sytuacji?
- Czy podczas rozmowy gestykuluje naturalnie czy raczej sztywno lub w sposób przesadny?
2. Rozmowa
- Czy dziewczynka potrafi rozmawiać swobodnie, czy raczej mówi bardzo oficjalnie?
- Czy rozumie żarty, ironię, ukryte znaczenia?
- Czy gdy opowiada o czymś, bardzo się zagłębia w szczegóły i trudno jej zmienić temat?
3. Kontakty z rówieśnikami
- Czy łatwo nawiązuje znajomości?
- Czy przyjaźnie są głębokie, czy raczej "na pokaz"?
- Czy w grupie potrafi się dostosować, czy raczej trzyma się sztywno własnych pomysłów?
4. Ukrywanie trudności
- Czy po powrocie ze szkoły/przedszkola dziecko jest bardzo zmęczone, rozdrażnione, płacze?
- Czy dziecko "maskuje" swoje trudności przed innymi, ale w domu widać przeciążenie?
5. Zainteresowania i codzienność
- Czy dziewczynka ma bardzo intensywne zainteresowania, o których potrafi mówić godzinami?
- Czy dziecko bardzo przywiązuje się do codziennych rytuałów i źle znosi zmiany?
- Czy dziecko wykonuje czasami powtarzalne ruchy (np. wiercenie, kręcenie włosów, kiwanie)?
Literatura:
- Dorota Bartosiak, Autyzm u kobiet - dziewczyna ze spektrum autyzmu to i ja.
- Red. Ewa Furgoł, Pasjonatki. O dziewczynach w spektrum autyzmu.
- A. Rymkiewicz, M. Janas-Kozik, A. Słopień, Dziewczęta i kobiety z autyzmem.
- Sarah Hendrickx, Kobiety i dziewczyny w spektrum autyzmu.
- Tony Attwood, Temple Grandin, Teresa Bolick, Autyzm u dziewczynek.
- Cynthia Kim, Dziewczyny w spektrum autyzmu. Czym różnią się od chłopców?